Wednesday, September 5, 2012

:: Kisah Temuduga ::

Salam..

Mesti semua orang yang telah bekerja pernah ada pengalaman ditemuduga kan? I mean white collar t-shirt punya kerja lah. Kalau business sendiri tu diam-diam je ok. Hehe.

Hari ni saya nak bercerita tentang pengalaman saya pergi interview kerja yang saya rasa sangat lah ironic dan ... (Lama paused ni tak tahu nak tulis apa)

Ok. Abaikan 'dan' tersebut. Let's continue.

Sebelum dapat kerja yang sekarang ni with [Tigers Aummm], saya telah pergi ke beberapa interviews. Some might worth it and some were just for the sake of experienced of being interviewed.

Jadi, standard lah kan bila nak pergi interview tu of course lah kita akan research a little bit about the background of the company, who's the CEO and bla bla bla. Sama lah macam saya. Setiap kali ada call for interview, saya akan bersungguh study, buat karangan about the company, what are the questions that being be asked by the interviewer (siap Google FAQs nih!) and the list continued.

Sampaikan saya dah hafal semua jawapan tu. Heh

Taaaapiiiii....

Nan-ado. Kerjanya tetap jugak tak dapat. Paling best interview dengan Giant lah. Seminggu study tapi a day before interview I couldn't make it to KL sebab kampung Banjir! Danggg! Buat penat je hafal -_-"

Kemudian panggilan untuk temuduga dari Tigers [Aummm]. Ironically, I didn't do a research..at all! Nadha.. Yilek..
Tak tahu lah kenapa tapi time tu saya lebih fokus untuk study accounting. Sebab dalam emel tu cakap akan ada test pasal accounting. Berat2. Dahla major admin. Tiba-tiba interview accounting. Nama jawatan pun dah sangat account dah 'Account Officer'. Time tu Dr Cr memang dah tak de dalam otak. Nasib baik ada adik-adik foodcourt bagi pinjam buku akaun form 5. Boleh study sambil bertugas jadi cashier. Thanks Qasyi n the gang! :)

Bila time interview tu, one candidate walk out from the interview room.

I asked her "Apa orang tu tanya?"

Dia jawab "Mula-mula dia tanya pasal background Maybank"

Dangggg!! Aku lupa langsung study part tu! Ni accounting punya pasal la ni!

Sepantas kilat mata melilau dalam bangunan tu cari info apa yang patut. Nampak banner 'Celebrating 50 years of Maybank'. Ok Maybank dah 50 tahun. Next next. Info info. I need info!!

Time tu mana pakai BB lagi. Nk Google on the spot pun tak boleh. Acane ni?

Ok SMS MBS.

"Awak, apa yang awak tau pasal Maybank?"

"Emm.. Dia bagi pinjaman pada syarikat SME kot" Oh betul! Tambah lagi point.

"OK thank you awak"

Info lagi info !!

Takde.

Yesss takde. Otak blank and blur.

What is Maybank? Haish hentam jela dalam bilik interview tu karang.

Dan...

Ironi nya saya dapat kerja kat Maybank. Alhamdulillah. Banyak sangat perkara yang tak smooth berlaku sebelum interview tapi entah macam mana, boleh dapat pulak. Rezeki kan? Kadang-kadang, secantik mana perancangan kita pun, Allah punya perancagan lagi cantik. Things happened for a reason, rite?

Otey2.. Shabar2..

;)


Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

1 comment:

  1. yes u're right my dear..perancangan Allah jauh lbh baik dr ape yg kte sangka..alhamdulillah akhirnye awk dpt lari dr foodcourt tu..heee

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails